Кожне покоління має свої унікальні особливості. Останніми роками дослідники ринку та культури займалися вивченням покоління міленіалів, і тільки-но, здавалося б, все з ними стало зрозуміло, як повноліття почали досягати представники так званого покоління Z, яке (за деякими даними) навіть почало виходити на ринок праці. Чим відрізняються сучасні підлітки від минулого покоління та чому взагалі про це так багато говорять?
Як пояснює дослідницький центр Pew Research Centre, розмежування між різними поколіннями за чіткими роками – це лише приблизний орієнтир. Думки дослідників щодо чітких дат переходу від одного покоління в інше дещо різняться.
Людей, які народилися ще перед Першою світовою війною, прийнято відносити до так званого Lost Generation, або ж «Втраченого покоління». «Найвеличніше покоління» (G.I. Generation) – це ті, хто народився після 1900 року і стали свідками Другої світової. Із 1928-го до 1945-го народилося Silent Generation, або ж «Тихе покоління», також відоме як традиціоналісти.
Із кінця 1940-х до 1964 року почало з’являтися покоління так званих «Бебі-бумерів». Пізніше, у період між 1965 та 1980 роками з’явилося покоління Х, а одразу після нього прийшли міленіали, також відомі як покоління Y, яке народилося між 1981 та 1994-2000 роками. Наймолодше покоління сьогодення – це покоління Z (iGeneration, постміленіали), яке почало народжуватися в період між 1995 та 2000 роками, хоча консенсусу щодо чітких років серед експертів наразі немає.
Нещодавнє дослідження компанії 747 Insights пояснює, що основними факторами, які впливають на покоління, є епоха, соціальні норми та технології.
Сьогодні багато аналітиків вивчають різницю між поколіннями, і такі дослідження зазвичай коштують чимало грошей. Справа в тому, що аналіз поколінь дозволяє компаніям краще розробити, наприклад, маркетингові стратегії (адже кожне нове покоління – це потенційні споживачі), а бізнесовим підприємствам краще підготуватися до приходу нової робочої сили.
Міленіали
Багато хто вважає, що покоління міленіалів, яке журнал Time свого часу назвав поколінням «Я!Я!Я!», має абсолютно інакше світосприйняття та добре знайоме з цифровими технологіями, які набули широкого розповсюдження саме після їх народження.
В кожній країні міленіали різні, але загалом саме глобалізація, соціальні мережі, ЗМІ та широке розповсюдження західної культури все ж робить їх більш схожими один на одного, ніж представники інших поколінь. Тому на перший погляд здається, що особливої різниці між міленіалами та поколінням Z немає. Та хоча вони й дуже схожі, через що покоління Z часто називають «міленіалами на стероїдах», вони все ж мають деякі відмінності.
«Покоління Z – це міленіали на стероїдах»
Незважаючи на те, що поки що демографи остаточно не вирішили, де саме починається покоління Z, а робити остаточні висновки щодо цілого покоління ще зарано, його зазвичай описують як глобальне, соціально активне, технологічно розвинуте, толерантне та оптимістичне.
Сьогодні, коли мова йде про нове покоління Z, то перше, що спадає на думку, – це технології. На відміну від міленіалів, вони народилися у часи, коли доступ до сучасних цифрових технологій вже був нормою – вони виросли в епоху смартфонів, і багато з них не знають життя без соціальних мереж та вільного доступу до інформації.
Покоління Z майже не дивиться телевізійні шоу та полюбляє лайв-стріми, а через відсутність досвіду із традиційним споживанням новин вони можуть бути більш уразливими до фейкових новин, зазначає Business Insider, посилаючись на звіт компанії 747 Insights.
Ще однією особливістю сучасного покоління, про яку говорять багато дослідників, є те, що вони приділяють багато уваги онлайн-приватності. Це – одна з причин, чому використання додатку Snapchat стало таким розповсюдженим саме серед представників покоління Z, адже там можна контролювати, хто та як довго може бачити певні публікації. Міленіали, тим часом, все ж більше використовують Facebook.
За даними компанії Vision Critical, серед інших девайсів міленіали найбільше використовують комп’ютер, у той час як покоління Z надає перевагу смартфонам. При цьому багато дослідників погоджуються, що новому «цифровому поколінню» набагато легше адаптуватися до постійних оновлень додатків та програм, навіть у порівнянні із досить сучасними міленіалами.
Покоління Z на ринку праці
У виданні Forbes Діп Патель, який спеціалізується на вивченні покоління Z, зауважує, що особливістю міленіалів є їхнє прагнення до ідеалізму – для них робоче місце часто повинно бути «справою» життя, яка несе сенс та користь. А ось покоління Z, ймовірно, більше схилятиметься до безпеки та грошей, зауважує автор.
Патель також звертає увагу на те, що, на відміну від міленіалів, особливістю яких є вміння працювати в команді, покоління Z є досить конкурентоспроможнім та здебільшого покладатиметься на себе, а не на членів команди.
Деякі спеціалісти вважають, що хоча й покоління Z може бути менш сконцентрованим, ніж їхні колеги-міленіали, «в школі вони створять документ на своєму шкільному комп’ютері, проведуть дослідження на своєму телефоні чи планшеті, у той же час робитимуть нотатки у блокноті, а потім закінчать перед телевізором за допомогою ноутбука, в той час як спілкуватимуться з другом у FaceTime. Тобто ви уявляєте картину», – зауважує Джордж Білл у виданні Hufftington Post. Це покоління ще швидше перемикається між іграми та роботою, при тому, що на задньому плані їх постійно щось відволікає, зазначає Білл, і на робочому місті це може стати досить корисними навичками.
Психологічна особливість
Дослідження американського психолога Джин Твендж звертає увагу на те, що сучасне покоління iGen надмірно використовує мобільні пристрої та стало психологічно набагато уразливішим, ніж попередники. Автор зазначає, що показники депресії серед дітей стали значно вищими, починаючи з 2011 року.
Твендж каже, що «вік дорослішання» у дітей теж затримується: «18-річні зараз поводять себе, як колись себе поводили 15-річні, а 15-річні поводяться більш як 13-річні. Дитинство зараз затягується».
Емілі Черрі з Національного товариства із запобігання жорстокості щодо дітей в Британії повідомила The Guardian, що «існує думка, що це покоління має бути найщасливішим, оскільки у них є так багато зв’язків у всьому світі і так багато інформації на їхніх кінчиках пальців. Але ці зв’язки фактично відключають людей від справжньої дружби та можливості насолоджуватися світом разом».
Покоління Z в Україні
Нещодавнє дослідження, здійснене за підтримки Фонду імені Фрідріха Еберта, зосередилося на вивченні цінностей та пріоритетів молоді від 14 до 29 років в Україні (що охоплює як міленіалів, так і покоління Z).
За результатами звіту, молодих людей в Україні більше за все турбує економічне питання, а одним з найбільших страхів є корупція та війна. Сучасна молодь в Україні мало цікавиться політикою, а політикам не довіряють три четверті молодих людей в державі, мовиться у дослідженні.