Одеса провалила старт опалювального сезону

2 Листопада 2017 09:30

Незважаючи на те, що опалювальний сезон в Одесі стартував 23 жовтня, для третини містян він досі не розпочався, і при найоптимістичнішому сценарії тепло вони отримають тільки на початку наступного тижня.

odesa.depo.ua

Найбільш постраждалими традиційно виявилися жителі центру, а також одесити, які проживають на житломасиві “Шкодова гора”. Такої складної ситуації не було з 2008 року. Depo.Одеса розбирався, чому влада, яка щорічно вкладає сотні мільйонів гривень у збиткове КП “Телопостачання міста Одеси” (“ТМО”), ніяк не злізе з цієї “голки”, і коли початок опалювального сезону для містян перестане бути лотереєю “стануть чи не стануть батареї теплими, а якщо стануть, то коли”.

Причин постійних проблем з опаленням житлових будинків в Одесі декілька. По-перше, це банальна відсутність у населення бажання оплачувати послугу. Хтось не хоче, хтось не може, хтось платить епізодично. Все це призводить до зростання боргів, покривати які з кожним роком стає все важче. Це причина об’єктивна і тісно пов’язана не тільки з менталітетом, а й економічними труднощами.

Друга серйозна проблема – небажання міської влади радикально міняти ситуацію з опаленням в Одесі. Частково це можна списати на недбальство мерії, частково – на некомпетентність та халатність чиновників, які повинні відповідати за житлово-комунальне господарство. Проте ключовою причиною може бути зацікавлення – за допомогою різних схем вимивати з бюджету колосальні суми нібито на покриття боргів КП “ТМО”. Так, тільки в 2017 році міськрада двічі виділяла комунальникам практично ідентичні суми на боротьбу з заборгованістю: 8 лютого депутати схвалили виділення 300 мільйонів гривень, а 4 жовтня “накинули” ще 315 мільйонів. Таким чином, 615 мільйонів з міського бюджету пішло тільки на те, щоб утримати на плаву “Теплопостачання міста Одеси”, яке незважаючи на такі “затички” все одно стрімко потопає.

Бо і цього виявилося мало: вже після початку опалювального сезону з’явилася ще одна заборгованість – 95 мільйонів. Формально вона не має до міста ніякого відношення, тому що це сума, яку до 1 листопада збанкрутіле державне підприємство “Одеська ТЕЦ” повинно було виплатити іншому держпідприємству – НАК “Нафтогаз”. Але у одеситів та підприємств перед ТЕЦ також є борги, тому ланцюжок тут елементарний: “Нафтогаз” – ТЕЦ – “ТМО” – абоненти. Можливо, якби Фонд держмайна продав збиткове підприємство, то новий власник зміг би вдихнути в нього нове життя, проте для цього в будь-якому випадку знадобився би час, а конкурс на продаж був провалений зовсім недавно.

Немає сумнівів, що керівництво міста знало про насування проблеми, однак почало їх вирішувати не просто в останній момент, а тоді, коли цей момент пройшов, тобто після початку опалювального сезону. У мерії начебто сподівалися, що “Нафтогаз” надасть комунальному підприємству номінації на газ, і тепло подадуть в термін, проте в НАК так робити відмовилися, поставивши питання ребром: спочатку гроші – потім газ. На які номінації підприємству-банкруту, виставленому на продаж, розраховували в мерії – незрозуміло.

Втім, в муніципалітеті вміють свої недоробки видавати за грандіозні перемоги. І ось 1 листопада вже збирається екстрена сесія міської ради, на якій буде лише одне питання – про виділення тих самих 95 мільйонів гривень для погашення заборгованості, бо тільки тоді “Нафтогаз” дасть блакитне паливо. Проте оскільки державне підприємство мерія не має права фінансувати, то кошти виділяються комунальному підприємству “ТМО”. Таким чином, міська влада має дуже вигідний для себе вигляд: з одного боку, вона наче й не зобов’язана платити, проте, з іншого, заради комфорту одеситів готова виділити гроші. Щоправда, у деяких депутатів виникли питання по процедурі. Так, голова депутатської бюджетної комісії міськради Оксана Гончарук під час обговорення логічно запитала: “А де гарантія, що банкрут (ТЕЦ, – Ред.) витратить гроші саме на номінації, а не на погашення якихось інших зобов’язань? На це перший віце-мер Анатолій Орловський чесно зізнався, що законодавчих гарантій немає, є тільки домовленість з ліквідатором підприємства. Члени комісії дружно визнали це рішення політичним, проте погодили виділення 95 мільйонів – мовляв, це не правильно, але що поробиш – одеситів обігрівати треба.

При цьому слід зрозуміти, що навіть при самому вдалому розкладі тепло в будинки городян потрапить не раніше наступного понеділка, 6 листопада. Тим часом, погода повільно, але неухильно погіршується, і багато одеситів давно мерзнуть у своїх квартирах.

Втім, в деяких районах міста – на Шкодовій горі – ситуація ще більше заплутана. Одеський нафтопереробний завод, якому належить місцева котельня, також виставлено на продаж, проте Фонд держмайна, незважаючи на доручення віце-прем’єр-міністра Геннадія Зубка, “добра” на подачу тепла не дав. Місто спішно готовить паро-котельну установку, щоб обігріти район за допомогою газу (раніше котельня використовувала місцевий мазут). Терміни початку подачі тепла не називаються – чиновники чекають команди від ФДМУ на використання цього рішення.

5.ua

Таким чином, понад 300 тисяч городян черговий рік поспіль стають заручниками однієї і тієї ж ситуації, вирішити яку можна було за допомогою, скажімо, будівництва міні-котелень – нормальною європейською практикою. Власне, рятувати Шкодову гору в муніципалітеті планують саме так, шляхом будівництва двох котелень. Щоправда, чиновники кажуть про це вже не перший рік – тепер терміни будівництва зсунули на 2018-й. Ціна питання – 20 мільйонів гривень. В інших же районах спостерігається звична картина – комунальники лагодять застарілі комунікації тепломереж, по суті, консервуючи їхній нинішній стан. Під час депутатських комісій неодноразово піднімалося питання про доцільність капітального ремонту магістральних трубопроводів, як у цьому році зробили на вулиці Пастера, проте віце-мер Анатолій Орловський впевнено стверджує – альтернативи ТЕЦ немає.

При цьому, за неофіційними даними, банкрутство ТЕЦ могло бути інспіроване саме одеською мерією з метою її приватизації. Сам міський голова Геннадій Труханов неодноразово говорив про готовність міста викупити підприємство у держави і навести лад. При цьому він же визнавав, що для модернізації морально застарілого підприємства необхідні мільярди гривень. У міста їх немає, але ж завжди можна залучити приватні інвестиції в обмін на частку від тарифів, як планують зробити з програмою “Електронний квиток” – приватне підприємство, що впровадило систему, отримає 10% від всієї виручки пасажирського транспорту Одеси. Пиріг під назвою ТЕЦ ще солодший.

Так чи інакше, але через два тижні після початку опалювального сезону майже третина одеситів живе в крижаних квартирах з неясними перспективами. За останніми даними, які 31 жовтня опублікувала мерія, тепло досі не подається у тисячі будинків. Найгірша ситуація – у Приморському районі.

Джерело: odesa.depo.ua